Οικονομική ενίσχυση σε αθλητικά σωματεία

Οικονομική ενίσχυση σε αθλητικά σωματεία σύμφωνα με την απόφαση 114021/2021

Πολλοί συνάδελφοι είτε είμαστε μέλη σε ΔΣ είτε βοηθάμε πολλές φορές αφιλοκερδώς ερασιτεχνικά σωματεία, το τελευταίο διάστημα όμως παρατηρούμε αλλαγές στο τρόπο λειτουργίας των σωματείων αυτών που όμως συμπαρασύρει και εμάς κυρίως στο τρόπο αποτύπωσης και παρακολούθησης τόσο φορολογικά όσο ίσως και στις λοιπές υποχρεώσεις.

Θυμίζουμε ένα σωματείο θα πρέπει:

- Να τηρεί συγκεκριμένα βιβλία που προβλέπονται,

- Να τηρεί την ασφαλιστική και φορολογική νομοθεσία,

- Να έχει λάβει την ειδική αθλητική αναγνώριση,

- Να έχει εγγραφεί στο ηλεκτρονικό μητρώο της ΓΓΑ,

- Να έχει εγγραφεί στο μητρώο πραγματικών δικαιούχων

- Να έχει εναρμονισμένο καταστατικό σύμφωνα με τον αθλητικό νόμο

και πλέον να τηρεί τις λοιπές δηλωτικές και μη υποχρεώσεις, άρα εκ των πραγμάτων τα σωματεία θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικά στις κινήσεις τους.

Σύμφωνα λοιπόν με την 114021/11.3.2021 (ΦΕΚ Β' 1075/19-03-2021) Καθορισμός του πλαισίου, όροι, προϋποθέσεις, κριτήρια κατανομής της προβλεπόμενης στο άρθρο 79 του ν. 4764/2020 (Α' 256) χρηματοδότησης στις δικαιούχες αθλητικές ομάδες, καθορίζονται τα κριτήρια και γενικά οι λεπτομέρειες για την χορήγηση επιχορήγησης σε αθλητικά σωματεία κατ’ εφαρμογή του άρθρου 79 Ν.4767/2020. Σε αυτό το άρθρο εστιάζουμε στα ερασιτεχνικά σωματεία τα οποία εντάσσονται στο άρθρο 5 παρ. 3 περιπτ. viii. της παραπάνω απόφασης.

Τα ερασιτεχνικά σωματεία λοιπόν που θα είναι δικαιούχα να λάβουν την επιχορήγηση, θα πρέπει να πληρούν καταρχήν τα βασικά κριτήρια ένταξης σύμφωνα με το άρθρο 2 και άρθρο 4 παρ.1,2,4 της απόφασης, δηλαδή να φέρουν ειδική αθλητική αναγνώριση με απόφαση αρμοδίου οργάνου της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού (Γ.Γ.Α.) και να έχουν καταχωρηθεί με οριστική εγγραφή στο ηλεκτρονικό Μητρώο ερασιτεχνικών αθλητικών σωματείων καθώς και να έχουν IBAN με δικαιούχο το αθλητικό σωματείο (το οποίο είναι ούτως ή άλλως προαπαιτούμενο για την οριστική εγγραφή στο μητρώο) και βέβαια το ποσό που θα εισπράττουν οι αθλητικές ομάδες από τον νέο τρόπο φορολογίας των τυχερών παιγνίων, θα πρέπει να διατίθεται για την ανάπτυξη των φυτωρίων των αθλητικών ομάδων, για την συντήρηση, ανάπτυξη και ενίσχυση των εγκαταστάσεων και των υποδομών.

Η επιχορήγηση που θα λάβουν θα είναι συνάρτηση του συνολικού ποσού που έχει ανώτερη οροφή, συνολικά για όλα τα σωματεία 19.500.000,00 δια του αριθμού εγγεγραμμένων στο μητρώο , ο αριθμός αυτός είναι δυναμικός και λογικά θα αυξάνεται διότι αρκετά σωματεία δεν έχουν ολοκληρώσει τις διαδικασίες ένταξης τους και άρα το ποσό που θα λαμβάνουν τελικά τα σωματεία να μην είναι σταθερό. Η παραπάνω καταβολή θα γίνεται δύο φορές ανά έτος, μία έως την 15η και μία έως την 15η Ιανουαρίου εκάστου έτους, με πίστωση του τραπεζικού λογαριασμού του δικαιούχου, όπως έχει δηλωθεί, σύμφωνα με το άρθρο 4. Η πρώτη καταβολή πραγματοποιείται στις 15 Ιανουαρίου 2022, έπειτα από την εκκαθάριση των εσόδων σύμφωνα με το άρθρο 3.

Ας δούμε στη πράξη τι περίπου θα λάβει ένα σωματείο και τι υποχρεώσεις απορρέουν από αυτή την επιχορήγηση:

Εγγεγραμμένα σωματεία που είναι περίπου 4.800 και η εκκαθάριση του άρθρου 3 ας υποθέσουμε είναι στην οροφή, δηλαδή διανεμόμενο ποσό 19.500.000,00.

Περίπου δηλαδή κάθε σωματείο με τα παραπάνω δεδομένα θα έχει να λάβει 4.100,00 ευρώ σε 2 δόσεις.

- Από αυτό θα αφαιρείται 7% (άρθρο 5 παρ.5) ως ποσό στη διοργανώτρια αρχή, για τη διοργάνωση των πρωταθλημάτων. Θεωρούμε ότι θα γίνεται αυτόματα παρακράτηση και η απόδοση του ποσού.

- Παράλληλα τα σωματεία σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ.5 θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον ισόποσα της χρηματοδότησης έσοδα από χορηγίες, διαφημίσεις, τηλεοπτικά δικαιώματα, συνδρομές μελών και εισιτήρια (απλά και διαρκείας). Σε περίπτωση που το ποσό των εσόδων τους από άλλες πηγές είναι μικρότερο από το ποσό της παρούσας χρηματοδότησης που δικαιούνται, θα εισπράττουν από την χρηματοδότηση έως του ποσού των εσόδων τους.

- Θα πρέπει επίσης να χρησιμοποιούν ποσοστό τουλάχιστον ύψους 50% για τον εκσυγχρονισμό, την βελτίωση και συντήρηση των αθλητικών εγκαταστάσεων που χρησιμοποιούν για τους σκοπούς των αθλημάτων που καλλιεργούν (αγώνες, προπονήσεις, αναπτυξιακά τμήματα κ.λπ.), σε συνεργασία όπου χρειάζεται με τους ιδιοκτήτες των εγκαταστάσεων αυτών.

- Προκειμένου να ελέγχεται η ορθή χρήση της χρηματοδότησης, οι δικαιούχοι υποχρεούνται να αναρτούν στην ΔΙΑΥΓΕΙΑ όλα τα παραστατικά που αποδεικνύουν τις συγκεκριμένες δαπάνες. Θεωρούμε ότι αυτή η υποχρέωση θα εντάσσεται στη διαδικασία του άρθρου 83 του Ν.4727/2020 και στη πλατφόρμα https://mef.diavgeia.gov.gr/ για τις επιχορηγήσεις άνω των 3.000,00 € που λαμβάνουν Αστικές Μη Κερδοσκοπικές Εταιρείες, Σωματεία, Ιδρύματα, Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις και λοιποί μη κερδοσκοπικοί φορείς.

- Και επειδή η εν λόγω χρηματοδότηση είναι έσοδο της αθλητικής ομάδας και επί αυτής τυγχάνει εφαρμογής η παρ. 7 του άρθρου 51 του ν. 2725/1999 θα πρέπει να συντάσσει και ειδικό απολογισμό της διαχείρισης των κρατικών επιχορηγήσεων, ο οποίος θα κατατίθεται προς έλεγχο στις αρμόδιες αρχές μαζί με τον ετήσιο απολογισμό-προϋπολογισμό.

Συμπερασματικά βλέπουμε ότι τα ερασιτεχνικά σωματεία εφόσον θέλουν να λειτουργούν σε αυτό το πλαίσιο και να λαμβάνουν τα οφέλη, όχι μόνο της απόφασης που εξετάσαμε αλλά και αυτά που απορρέουν από το Ν.4735/2020 άρθρο 86 σε συνδυασμό και με το άρθρο 202 N. 3463/2006 του Κώδικα Δήμων - Κοινοτήτων, όπως η χρήση εγκαταστάσεων μόνο από τα παραπάνω σωματεία, καθώς και κάλυψη εξόδων μετακίνησης αλλά και τυχόν επιχορήγηση από τον ΟΤΑ της περιοχής, θα πρέπει να τηρούν και υποχρεώσεις που ίσως ξεφεύγουν από αυτό που είχαν συνηθίσει τα τελευταία χρόνια.

Αποστόλης Χαρ. Σταυρίδης Λογιστής - Φοροτεχνικός

Ελένη Χαρ. Σταυρίδη Λογιστής - Φοροτεχνικός

taxheaven.gr

Σχόλια